Katarzis

20 percek önmagadért és az álmaidért

20 perces szabálynak is nevezik. Vagy a kis lépések művészetének. 20 percek naponta, egy kis ez, egy kis az, hogy a mindennapok is élhetőek legyenek, és az álmainkról se kelljen lemondanunk.

 

 Minden embernek vannak céljai (szerintem). Ezek a célok első hallásra gyakran elérhetetlennek tűnnek, néha még a megfogalmazója is úgy érezheti “ezzel nagy fába vágná a fejszéjét”.  Az álmok mégis megvannak, maguktól jönnek, mi már csak elnevezzük őket, de sajnos nem mindig tud az ember elindulni a megvalósítás útján. Először is azért, mert ez az út általában nem kellemes, sőt kifejezetten nehéz, testileg-lelkileg fárasztó, mi pedig szeretjük-hacsak megtehetjük- jól érezni magunkat, belül maradni a komfortzónánkon. A másik ok a krónikus idő- és energiahiány, hiszen naponta meg kell vívnunk a harcunkat a puszta megélhetésért, és ahogyan az én ismerőseim mondják: “aki dolgozik, az nem ér rá pénzt keresni.”  Én finomítanék a meghatározáson: aki dolgozik, gyereket nevel, háztartást vezet, annak már ritkán marad ideje és ereje az álmaiért is tenni valamit.

 Nem könnyű. Talpon maradni már önmagában is bűvészmutatvány, közben még lépni is egyet-egyet, ezzel is kockáztatni az egyensúly elvesztését, nem csoda hogy sokan nem merik bevállalni.

Akkor mondjunk le az álmainkról? Vagy rendeljünk alá neki minden egyebet? És ha soha nem érjük el, akkor feleslegesen harcoltunk foggal-körömmel, áldoztuk fel az életünket egy célért, ami csak délibáb maradt?

 

 Kell lennie egy arany középútnak.

Van is, ez pedig a 20 percek szabálya, ami hiába ilyen szigorú hangzású, ÉRTED van, a te jólétedért, hogy megéld az életed, de közben kis lépésekkel haladj is egy cél felé, anélkül, hogy testileg-lelkileg belefáradnál egyikbe is, másikba is.

 

pocket-watch-560937_1280

 

Miből épül fel? Mit rejtenek a 20 percek?

 

Nem fogod elhinni, mennyire egyszerű dolgok.

 

1. Napi 20 perc testedzés, és nem kell aggódnod, hogy nem mozogtál az egészségedért.

Kezd otthon, fitnesz-videókkal, így nem megy el idő az oda-vissza utazásra, de meglátod, milyen hamar örömet találsz majd a mozgásban és keresni fogod a lehetőségeket. Ide kattintva teljesen ingyenes videókat találsz, lesz olyan oldal, ahol kiválaszthatod az időtartamot, a nehézségi fokot és azt is, hogy melyik testrészedre legyen legnagyobb hatása a tornának.

 

2. Napi 20 perc takarítás, és nem fog romokban heverni a lakás.

Nem lesznek csillogó-villogó, patikatisztaságú múzeumi szobák odahaza, ha a napi 20 perc takarításon kívül nem iktatsz be egy-egy lakáskényeztető napot. De nem is ez a cél! Lesz viszont egy lakásod, ahová öröm lesz hazatérni, ahol öröm lesz anyának lenni és még a szobanövényeid sem fognak száradásos halállal kipusztulni. Ha van több időd, akkor természetesen fordíthatod a lakás tisztogatására, de a 20 perc kötelező! Így mindig lesz tiszta ruhátok, nem fog állni halomban a mosatlan, és ha egyik nap csak felmosol, másik nap csak 10 percet áldozol portörlésre, harmadik nap pedig kivasalod a legszükségesebbeket vagy meglocsolod a virágokat, akkor a házra, amelyben élsz, fogsz tudni otthonként tekinteni, nem egy második munkahelyre, ami a maradék kis szabadidődet is elrabolja tőled. 20 percet a legutálatosabb házimunkából is ki lehet bírni, a végeredményért pedig megéri ennyi szenvedés.

 

3. 20 perc tömény beszélgetés minden nap a férjeddel/feleségeddel, társaddal.

Ez most lehet, hogy furcsán hangzik, de a házastársak nemhogy 20 percet, gyakran még 5-t sem beszélgetnek egymással. Ha nagy ritkán mégis belemélyednek, akkor a gyerekek nézik őket elkerekedett szemekkel: “Valami baj van, anyu, apu, el fogtok válni?” 🙂

 Mi mostanában szigorúan betartjuk, néha még 30-40 percig is elhúzódik ez a beszélgetés, csak az a szomorú, hogy ehhez több száz kilométerre kellett kerülnünk egymástól.

 

 

4. 20 perc jegyzetelés, hogy soha nem fogyj ki a felhasználható ötletekből és tehermentesítsd az agyad.

Mindent írj fel, ami eszedbe jut és úgy gondolod, hogy a jövőben hasznos lehet. Ezzel a gondolataidat rendbe teszed és leveszed róluk a gondot. Nem kell újra és újra előhívni az agytekervényekből, ismét átrágni, újra elraktározni. A jegyzetelés tárgya lehet bármi, például egy új vállalkozással kapcsolatos ötletek gyűjtögetése, de akár olyan banális dolog is, mint néhány új recept, amit a közeljövőben szeretnél elkészíteni, és különleges alapanyagokat kell hozzá beszerezni.

 

success-1093891_1280

 

5. 20 perc igazi munka, ami előrébb visz, hogy megvalósítsd az álmodat vagy dolgozz egy ötlet megvalósításán, ami a jövőben bevételi forrást jelenthet számodra.

Ez a kis lépések művészete. Aki lendületben van, annak nem számít fáradtság, éjszakázás, képes órákon keresztül dolgozni, elmerül a teendőkben, megáll számára az idő. A gond akkor van, ha elmúlik a lelkesedés, és legszívesebben hagynánk az egészet. Ilyenkor kellene ezt a 20 percet szigorú szabálynak venni. Mert ennyit kibírunk, legyen az a munka bármennyire unalmas, kellemetlen vagy egyenesen utálatos. Nem fogjuk megbánni, ha kitartóak maradunk, nincs veszítenivalónk, egy 20 perces elfoglaltság nem nagy áldozat se időben, se energiában.

És aki már révbe ért? Lehetünk a mai világban nyugodtak, hogy nyugdíjunkig vagy életünk végéig azt a munkát fogjuk végezni, amit jelenleg? Biztosak lehetünk benne, hogy nem fog megszűnni a munkahelyünk, a munkakörünk? Ki lehet bátran jelenteni, hogy történhet bármi, ha fene fenét eszik, én akkor is amíg élek, ezt a munkát akarom és fogom csinálni? Nem! Soha nem volt ilyen bizonytalanság a világban, mint napjainkban. Ha van is munkád, tuti munkahelyed, képezd magad! Akár a saját szakmádon belül is, mindig vannak újdonságok, új technológiák, nézd meg, mit változott a világ az elmúlt 10 évben! Ha már mindent tudsz, akkor legalább tanulj nyelveket! Nem tudhatod, hol leszel tíz (öt!) év múlva! Olyan ismerőseim költöztek ki végleg, akik nemrég még azt mondták, hogy őket innen az atombomba sem robbanthatja ki.

Csak 20 perc naponta, akkor is, ha van konkrét cél, akkor is, ha csak fejlődni akarsz, mert soha nem tudni, mit hoz a holnap, a lényeg, hogy megtettél ismét egy lépést, akkor is ha e lépés híján ezer mérföld még hátra van.

 

6. 20 perc pihenés, és nem kell félned a mentális fáradtságtól.

Ez a minimum minimuma, de elfoglalt anyukák tudják, hogy néha még ez is “luxus.” Fontos, hogy olyan igazi pihenés legyen ez, amikor nem végzel sem fizikai, sem szellemi munkát. Ne akkor agyalj, ne is a portörlés 20 percével mosd össze. Teljes testi-lelki ellazulás legyen, menj ki a parkba, merülj el egy kád illatos fürdőben, olvass limonádé magazinokat, csinálj bármit, ami kellemes, akkor is ha nem hasznos, ha nem tanulsz közben és semmilyen célodhoz nem visz közelebb. Egyszerűen érezd jól magad, kapcsolódj ki!

 

reading-925589_1280

 

7. 20 perc olvasás naponta, amit egy igazán hasznos olvasnivalóra áldozol.

Így lehetsz legkönnyebben egy téma szakértője. Ezt most félre ne értsd, sajnos sokan beleesnek ebbe a hibába, például bármennyi “orvos válaszol” cikket elolvasol, a tudásod nem fogja elérni azt a szintet, amivel már tanácsokat adhatsz, vállalkozásod elindításába se kezdj bele egy szakértő nélkül, mégha át is rágtad magadat az összes ingyenesen elérhető anyagon a neten. De rengeteg mindent megtanulhatsz olvasással, mellette gyakorlással, könyvből, internetről, amit az életben hasznosíthatsz: főzni, háztartást vezetni, varrni, ékszereket készíteni, növényeket gondozni és még hosszan sorolhatnám.

 

Hát ennyi lenne. Egy arany középút ez, amin a “carpe diem!” és a “csak a célra koncentrálj!”  veszélyes szakadékok között haladhatsz előre, ha úgy érzed, nincs még lehetőséged radikális lépésekre. Kívánok neked sikert, kitartást és legfőképpen sok-sok örömet ezen az úton! 🙂

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!